Om heel veel redenen!
En nog veel meer. Zie ‘waarom‘.
Sinds 202o zijn er ook meerdere lichtgewicht, biodiverse daken op de markt, dei naast of in plaats van Sedum wel tot 30 verschillende soorten plantjes kunnen herbergen. Begin 2022 doet Grachten van Smaragd een pilot in het stadsdeel Amsterdam West met drie verschillende soorten lichtgewicht biodiverse daken op zes woonboten om te testen hoe geschikt ze zijn voor woonarken en -schepen. Hou deze site in de gaten, voor met een bloemenweide op hun dak!
Een groen sedum of biodiver dak leg je aan bovenop het bestaande dak en bestaat altijd uit minstens drie lagen:
1) de onderlaag met een wortelwerende doek, en een drainagevoorziening om overtollig regenwater af te voeren;
2) de substraatlaag (van aarde of mineraalwol) die het water vasthoudt en de voedingsstoffen voor de plantjes levert en
3) de groenlaag ofwel de plantjes zelf.
Daaromheen kunt u een dakrand of grind aanbrengen. Voor het vrijhouden van de goten zijn er bladvangers te koop. Groenbedrijven hebben verschillende varianten, en voor jouw woonboot is altijd een passende oplossing te doen.
Het goedkoopste lichtgewichtsysteem is vanaf €45 /m2 te koop, met mogelijk nog wat kosten voor accessoires zoals bladvangers. Je legt het dan zelf aan – wat op zich een eitje is en nog leuk ook. Grachten van Smaragd kan je daar bij begeleiden. Afhankelijk van de grootte van uw dak en de accessoires die u erbij koopt, kunt u ongeveer uitrekenen wat de totaalkosten zullen zijn.
Over het algemeen zijn varianten waarbij je een kant-en-klare volgroeide mat met plantjes neemt logischer wijs wat duurder dan varianten waarbij de plantjes ingezaaid of gestekt worden.
Als je volledig ontzorgd wil worden, inclusief aanleg kosten een lichtgewicht groendak begin 2022 tussen de € 65,- en € 85 per vierkante meter. Met het oppervlakte van je dak kun je zo de totale kosten uitrekenen. Dankzij subsidie kan je dan tot wel de helft van de kosten weer terugkrijgen en ook Grachten van Smaragd kan in veel gevallen nog een financiële steun in de rug geven
Afhankelijk van je bootconstructie zijn vele varianten mogelijk, die uiteenlopende kosten met zich meebrengen. Laat je daarom gerust persoonlijk informeren door Grachten van Smaragd. Wij fungeren als het onafhankelijk informatieloket voor en door woonboten.
Woonboten in Amsterdam hebben geen vergunning nodig voor de aanleg van een groendak.
Het reguliere lichtgewicht Sedumsysteem weegt, na een fikse regenbui ofwel volledig waterverzadigd zoals dat heet, zo’n 45 tot 50 kg/m2. Het regulier biodivers dak gaat uit van een substraat laag van 5 cm en weegt waterverzadigd dan richting 60 à 70 kg/m2, maar er komen nu ook lichtgewicht varianten op markt die uitgaan van 3 tot 4 cm substraat. Hoe dikker de substraat laag, des te meer plantensoorten er mogelijk zijn. Zo liggen er in Amsterdam metalen woonschepen met substraatlaag van wel 6 tot 10 cm, waar een rijkere mix van kruiden, plantjen en zelfs struiken mogelijk wordt. Gewicht komt dan uit op 90 tot 120kg/m2.
Daktuinen gaat richting het dubbele; de zwaarste varianten kunnen oplopen tot 300 kg/m2, maar dan heb je ook echt wel een paar bomen in je daktuin. Als je woonboot grote potplanten kan hebben, kan een daktuin ook.
Metereologisch is het zeer onwaarschijnlijk dat uw dak geheel waterverzadigd is van de regen en er vervolgens nog eens een dik pak sneeuw opvalt. Deskundigen hanteren daarom ‘geheel waterverzadigd’ als maat bij het kijken naar het maximum gewicht. Voor de verschillende soorten groene daken is dit gewicht bij de vraag hiervoor genoemd hiervoor.
Een metalen woonschip kan al snel ook de zwaarste groendaken dragen. Voor woonarken geldt de vuistregel: als het dak goed beloopbaar is, dan is het sterk genoeg voor de lichtgewicht systemen. Wilt u meer zekerheid, dan kunt u bijvoorbeeld via Groendakcoach een dakscan laten maken. Middels een visuele inspectie, en nog liever met behulp van constructietekeningen, wordt dan gekeken en berekend wat het dak kan dragen.
Antwoord op deze vraag is zo afhankelijk van de huidige staat van uw dak en waar het in de jaren aan blootgesteld is, dat het niet zomaar in het algemeen beantwoord kan worden. De meeste groenbedrijven stellen zich daarom vaak van te voren op de hoogte van de staat van het dak en geven vervolgens een eerlijk advies af.
De kosten van de vervanging, versteviging of reparatie van het dak of de dakbedekking zelf valt bijna altijd buiten de subsidievoorwaarden.
Elk groendak begint altijd met wortelwerend doek als onderste laag, dat zorgt ervoor dat de wortels de dakbedekking niet kunnen beschadigen.
De methode die bijvoorbeeld op de Prinsengrachtboot gebruikt is: voor dit woonschip zijn eerst de eventuele roestplekken behandeld en is gecontroleerd of het hele dak wel goed in de verf zat. Vervolgens is er een laag EPDM dakrubber op het aangebracht, waarop bijna levenslange garantie te krijgen is, maar een vergelijkbaar effect zou je ook kunnen bereiken met een bitumenlaag of speciale verf. In alle gevallen is het voordeel roest echt verleden tijd is en dat scheelt weer werk en kosten!
Voor elke 10 kg/m2 die een boot zwaarder wordt, zakt de boot 1 centimeter dieper. Hoeveel je boot zakt is natuurlijk ook afhankelijk van hoe groot het dakoppervlak is ten opzicht van het oppervlakte in het water. Steekt je dak aan alle kanten uit, of heb je een schuin dak (dus meer oppervlak dak) zak je wat dieper, beleg je een dak kleiner dan de omtrek van je boot, zak je wat minder.
Met een waterverzadigd lichtgewicht Sedumsysteem van 45 kg per m2, zak je, als je boot in het geheel belegd is met een groen dak 4,5 centimeter. Omdat er wat variatie in kan zitten, raden we voor de zekerheid liever 6 cm aan te houden.
Vuistregel is minimaal 20 cm vrijboord. Als uw boot door het groendak onder deze grens komt, kunt u bijvoorbeeld overwegen (indien aanwezig) bijvoorbeeld stabiliatie-balast uit uw ruim te halen of nog een keer kritisch te gaan door alles wat u aan boord heeft.
In uw verzekering zijn eisen over de minimale hoogte van het vrijboord opgenomen, gangbaar is 20 cm. Het is raadzaam de polis hierop door te lezen. En bij vragen contact op te nemen met de betreffende verzekeringsmaatschappij. Dit kan voor extra kosten zorgen.
Vele gemeenten hebben subsidiemogelijkheden, informatie hierover kunt u bij uw eigen gemeente opvragen.
Voor Amsterdamse woonboten is er momenteel (begin 2022) de subsidieregeling Geef Groen en Water de Ruimte van het Waterschap Amstel Gooi en Vecht.
De gemeentelijke subsidiepot voor groene daken in momenteel, naar ons vermoeden kortstondig, uitgeput. Onze website zal aangeven wanneer in 2022 de Subsidie Groen van de gemeente Amsterdam weer beschikbaar komt.
De waterschapsubsidie vergoedt tot € 20/m2. Lees altijd de voorwaarde goed voor je een aanvraag doet. Als je wil, helpen we je bij het invullen van de aanvraag.
De organisatie Rainproof houdt alle subsidies die er op groengebied in Amsterdam zijn heel goed bij.
– Subsidiebeheersysteem met digi-D
– Toevoegen van offerte, ontwerp, foto, aanvraagformulier, productinformatieblad mbt waterberging, zijn de juiste vergunningen verleend.
– Lees de subsidieregeling groene daken voordat je een aanvraag doet.
De organisatie Rainproof houdt alle subsidies en ondersteuningsregels die er op groengebied in Amsterdam zijn heel goed bij.
Het grote voordeel van woonbotendaken is dat ze op ooghoogte zijn. Waar je voor vele andere daken op veel veiligheidsmaatregelen, liftjes en gespecialiseerd personeel bent aangewezen, kunt u op een woonboot prima ook zelf het groendak aanleggen. Kijk maar naar dit filmpje!
Je woonark/-bootverzekering kan eisen bevatten over de minimale hoogte van je vrijboord – meestal 20 of 25 cm – of eisen stellen aan de dragende constructie van je boot. Het is raadzaam de polis hierop door te lezen, en bij vragen contact op te nemen met je betreffende verzekeringsmaatschappij. Er is overigens een specifiek verzekeringsmaatschappij voor woonboten: Vlot-Verzekerd
Op zich willen alle verzekeraars weten welke veranderingen je tijdens de looptijd van je verzekering aanbrengt op je drijvende woning. Dat geldt voor een groendak net zo goed als voor zonnepanelen.
Een aandachtspunt in woonboten is de situatie van de standpijpen (de afvoerpijpen die door de bodem van de boot gaan). Wanneer je boot op het riool is aangesloten gebruik je ze niet meer, maar het kan zijn dat nog of toch niet zijn dichtgemaakt. Je boot loopt loopt risico als het water in een open standpijp te hoog komt te staan en over de rand zou kunnen gaan stromen. Door diverse oorzaken kan een woonboot (even) dieper liggen, en een groendak verlaagt de boot altijd met een paar centimeter. Vandaar dat het makkelijkste en meest zekere devies is, dicht vóór het aanleggen van een groendak eerst even je de standpijp af.